» Inleiding
Foto Op 18 januari 2002 is de Drs. W.C.M. Kloppenburg-Stichting opgericht, deze stichting heeft als doel het zo zorgvuldig mogelijk beheren van de geestelijke nalatenschap van drs. Kloppenburg (1910-2000). Tevens tracht de stichting het verzorgen van uitgaven op musicologisch gebied te bereiken.
Sinds de datum van oprichting ben ik bestuurlid van deze stichting. Als oud-leerling van drs. Kloppenburg heb ik een speciale band met hem en vind het een eer om deze functie te bekleden.

Drs. Wim Kloppenburg was musicoloog en pianist. Hij is jarenlang verbonden geweest aan het conservatorium van Enschede als hoofdvakdocent piano, muziekgeschiedenis en docent algemene theorievakken.

Op 12 mei 2005 heeft de stichting het laatste door dhr. Kloppenburg geschreven boek uitgegeven, de thematisch-bibliografische catalogus van Willem Pijper (1894-1947). Dit boek is op cd-rom verschenen samen met een biografische schets van Drs. W.C.M. Kloppenburg.

Het boek met de cd-rom is in de boekhandel te verkrijgen, het ISBN nummer is 90.5730.379.5. Ga even naar de mooie website van de uitgever van dit boek:
Walburgpers

Onder meer te koop bij: Broekmans&van Poppel B.V. te Amsterdam: Broekmans&van Poppel Kloppenburg

Titel
Willem Pijper (1894-1947) (Thematisch Bibliografische Catalogus van zijn werken)
Order code
173959. Prijs € 29,50

Meer info:
Willem Pijper (1894-1947) behoort ongetwijfeld tot de belangrijkste en meest originele componisten die ons land tussen Sweelinck en de Tweede Wereldoorlog heeft voortgebracht. Het is mede aan zijn werkzaamheden te danken, dat de Nederlandse muziek zijn plaats in het internationale muziekleven heeft kunnen veroveren.

Musicoloog en pianist drs. Wim Kloppenburg (1910-2000) liet bij zijn overlijden een omvangrijk manuscript na, waarop hij had willen promoveren: Leven en werk van de Nederlandse componist Willem Pijper (1894-1947). Door allerlei onvoorziene omstandigheden heeft deze promotie echter nooit plaatsgevonden.

Na jaren is de Drs. W.C.M. Kloppenburg-Stichting er nu in geslaagd de beide delen van het (onvoltooide) proefschrift binnen één boek uit te geven. Het boek bevat de thematisch-bibliografische catalogus van Pijpers werk, die Kloppenburg kort voor zijn dood nog aanvulde en bijwerkte. Daarnaast geeft het een biografische schets met veel uniek materiaal uit de eerste hand dat op basis van zijn notities en een aantal gesprekken met onder andere de auteur door dr. Hans van Dijk 'op orde is gebracht'.

De biografische schets is toevertrouwd aan het papier en de thematisch-bibliografische catalogus is op eigentijdse wijze toegankelijk gemaakt op cd-rom achterin dit boek.

(foto: Hans Trip)

Hans Trip