» Willem Pijper
Foto Foto: Willem Pijper

Titel boek:
Willem Pijper (1894-1947) (Thematisch Bibliografische Catalogus van zijn werken)
Auteur: Kloppenburg W.C.M.
Meer info
Willem Pijper (1894-1947) behoort ongetwijfeld tot de belangrijkste en meest originele componisten die ons land tussen Sweelinck en de Tweede Wereldoorlog heeft voortgebracht. Het is mede aan zijn werkzaamheden te danken, dat de Nederlandse muziek zijn plaats in het internationale muziekleven heeft kunnen veroveren.

Musicoloog en pianist drs. Wim Kloppenburg (1910-2000) liet bij zijn overlijden een omvangrijk manuscript na, waarop hij had willen promoveren: Leven en werk van de Nederlandse componist Willem Pijper (1894-1947). Door allerlei onvoorziene omstandigheden heeft deze promotie echter nooit plaatsgevonden.

Na jaren is de Drs. W.C.M. Kloppenburg-Stichting er nu in geslaagd de beide delen van het (onvoltooide) proefschrift binnen één boek uit te geven. Het boek bevat de thematisch-bibliografische catalogus van Pijpers werk, die Kloppenburg kort voor zijn dood nog aanvulde en bijwerkte. Daarnaast geeft het een biografische schets met veel uniek materiaal uit de eerste hand dat op basis van zijn notities en een aantal gesprekken met onder andere de auteur door dr. Hans van Dijk 'op orde is gebracht'.

De biografische schets is toevertrouwd aan het papier en de thematisch-bibliografische catalogus is op eigentijdse wijze toegankelijk gemaakt op cd-rom achterin dit boek.

Maak vrienden

Inzingoefeningen